söndag 1 april 2018

Sjöscouterna gör anspråk på SRS

Jag träffade Sjöscouternas representanter i Malmö för att höra vad de menade. Att göra anspråk på SRS är ju verkligen att utmana Svenska Seglarförbundet.
Sjöscouter vid grillarna. Är det nu slutgrillat på SRS-seglingarna?

- Trivselsegling med korvgrillning är vår grej, säger Sjöscouternas Malmö sektions vice ordförande.
Anledningen till att jag tog kontakt var att Malmö Segel Sällskap har redan fått propåer om att lämna över vandringspriserna på Saltholm Runt till Sjöscouterna. Ganska aggressivt för att vara Scouter.
- Det är vi som står för trivsel i sjösporten och det kan väl knappast räknas som idrott att segla runt en ö som inte ens syns. Vi är inte en del av Riskidrottsförbundet och på vårt Saltholm Runt kommer även 12-åringar att få vara med. Vi utesluter inte minderåriga, fortsätter han.
- Självklart ska 8-10-åringar få vara med och äta korv efter ett heldagsäventyr.
Värmdö Sjöscoutkår tränar redan för att borda båtarna på ÅF Offshores SRS-klass.
Iklädda flytvästar enligt de nya reglerna.

Vidare hävdar han att de kommer att höja kraven med nya men relevanta och modifierade säkerhetskrav. Bort åker kravet på lodlina och radarreflektor i aluminiumplåt.
- Går man på grund på Saltholm runt så bottnar de flesta.
Vi har däremot som krav flytväst med krage. Kappseglingsväst räcker självklart inte på ett sånt äventyr.

Jag har sökt Hans Troiza, ordförande i MSS (en klubb i riksidrottsförbundet), men som vanligt svarar han inte när jag ringer. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Min då 5 åriga påg var med och kom 3:a på saltholm runt 2016!